Sunday, March 2, 2008

Apa kesudahan peserta Akademi Al-Quran?



Apa kesudahan peserta Akademi Al-Quran? Pertanyaan ini sudah lama terdetik di hatiku sejak wujudnya rancangan Akademi Al-Quran. Akhirnya terjawab setelah aku membaca Mastika kepunyaan member aku pada tahun lepas. Jelas terdapat perbedaan yang besar antara johan Akademi Al-Quran dgn Johon Akademi Fasantia. Tapi bagi aku ini tak hairan sebab negara kita la ni hiburan adalah yang pertama!

Seperti yang kita tau, baru-baru ini telah berlangsung ujibakat Akademi Al-Quran ke-3. Selepas kelas micro C jumaat lepas, aku bergegas pergi ke KIPSAS untuk melihat secara live bacaaan peserta Akademi Al-Quran pada kali ini. (tahun lepas aku tak punya kesempatan sbb kelas full).


Perkara biasa bagi kita semua bahawa bilangan kerusi pasti akan melebihi bilangan penonton yang hadir pada event seperti ini. hahaha... so lain kali aku nak pesan kat krew tu supaya susun kerusi sikit sudah. Punya ralit aku bersembang dengan sorang brother ni rupanya dia adalah penerbit rancangan ni. Hahaha... aku pun apa lagi la interview habis-habisan. Aku ada tanya dia apa kesudahan peserta Akademi Al-Quran ni? Dia senyap tak terkata dan dia bgtau ada terbaca jugak kat mastika pasal isu nih. Hm.... lastly aku tanya dia la apa perasaan dia dah 3 tahun jadi penerbit rancangan ni. Puas! Puas! Puas! Itu yang dia ulang 3X. :) Dia puas dapat kumpul generasi muda untuk bertaranum.

So pada pendapat aku, peserta Akademi Al-Quran akan terus terkubur tak seperti peserta Akademi Fasantia. Anyway, aku syukur dgt ada jugak rancangan seperti ini kat TV. TV yang paling aku minat la ni ialah TV9. LAyanz....

14 comments:

deennasour said...

bagi deen~
rasanya soalnya bukan mana pergi halatuju juara akademi Al-Quran....
pihak penganjur dan penerbit berjaya mengumpulkan ramai peserta ujibakat sudah memadai bagi menyedarkan kita bahawa masih ada lagi warga muda yang berilmu berim dan beramal dgn Al-Quran

Azhar Ahmad said...

Hummmphhh, begitulah kiranya... namun usaha tv 9, berjaya juga akhirnya....

ahib0205 said...

deen, betul2 sokong! :)

azhar, memang Tv 9 rancang nk adakan program yang bukan akan berlalu begitu saja je...

Anonymous said...

Ooo...Tu La.. Bila Aku Tengol.. Hadiah sepatutnya yang berjuta2 tu kasi kepada org yg baca al-quran... Baru Mendorang Mudi Mudi Giat Nak Baca Quran..

Din said...

tak bleh gak klau kasi hadiah berjuta2.. nnti dorg masuk hanya niat nak duit juta2 tu jee bukan niat yg sebenar utk mengimarahkan al-quran..

harap2 yg juara & ahli ak.alquran lepas nih bolehla kongsikan pengalaman belajar alquran kpd kanak2,remaja2 skg nih... patut adekan kelas, bg dorg yg ajar..

Anonymous said...

btul2.. sy sokong.. majulah al quran untuk blogger.. ahaks... :)

Anonymous said...

saya sgt stuju deen..mungkin akademi al-quran tidak serancak program hiburan yg lain..tapi sepatutnya kita bersyukur kerana ada juga org yg berkmhiran utk menganjurkan program ilmiah seperti ini.. jadi kita yg berkesedaran ilmiah lah yg sepatutnya menarik sahabt2 lain.. yg ptg hslnya positif.. dan secara tak langsung memberi pendedahan ilmu kepada penonton..
ahib tak jd pserta ke???

Anonymous said...

Yup akupun sokong kata-kata deen tu, yg penting untuk create awareness dikalangan masyarakat kita ni yg telah di kaburi dgn dunia hiburan.

Anonymous said...

kalau kasi hadiah beribu riban, takut plak niat nawaitu peserta terpesong,,,,baik hadiah dioptimumkan,,,dan jgn dimaksimumkan.....
semua peserta alhamdulillah datang niat utk ilmu~

Anonymous said...

tv yang paling aku benci adalah tv3. dan Dato' Farid Ridzuan adalah BAPAK hiburan yg akan menaggung segala dosa hiburan2 yang berada di bawah tajaan beliau!

Aku rasa aku macam dah trauma tengok Tv, terasa benci dan sakit hati dengan tayangan2 tv. Lebih2 lagi kalau tengok berita yg menipu dan cerita2 malayu yang hidup macam bukan orang Islam tu! Ahhh...tensionnya. Semua tu boleh merosakkan akhlak masyarakat!

Anonymous said...

mrozaidi, aku tak terfikir la yang patut hadiah juta2 tu bg kat pemenang akademi al-quran. tp ad least dipanjang2kn la faedah pemenang tu. at least sponsot lanjutkan pelajarandlm bidang agama kat bumi anbiya' ke... tak gitu? :)

kodin, juara2 akademi al-quran memang ada yang la ni dok wat class tarannum dan talaqi al-quran. tp mcm biasa la low profile. cth mcm kat kuantan ada sorang. tp aku yg stdy kat cni pun baru je tau sblm masuk AQ tu... huhuhu

Anonymous, ha pasal soal tarik menarik ni pndpt aku la kan zaman la ni tak main dh tarik menarik. takat cakap sekali dua leh lagi. pastu kalo lebih2 mau kena sound. hahahaha. hm... yg tgh baca tu ada mcm ahib tak? :P

catzer, la ni ok la kan aku tgk makin byk media kita nk igtkan kita pasal soal2 mcm ni. hiburan2 gak tp berpada la kata org kan catz?

deen, pas baca tu kan ada temuramah tau. pastu nanti ada la soalan dia tnya apa tujuan masuk. semua jwb sbb ilmu la. aku rasa semua masuk sbb gitu. utk tau kualiti bacaan sendiri lagu mana tp mcm mana pun tepuk dada tnya iman la kan :)

wanwma, benci2 gak. tp tindakan kita mesti kena amik beb. soal berita tipu tu ha tu apa yg kita leh wat? takat tgk + geram je la. hehehe... So, sabtu ni apa lagi pangkah la parti yang mana anda rsa dpt bawak perubahan semua tu. :)

P/s: maaf kengkawan. aku baru pas test 1 micro c smlm. so sapa yg tau pasal subjek paham2 la kan. subjek yg senang nk score katakan :P

Anonymous said...

woit aku dh p undi. korang dh undi ke? kakak aku kat mesir rekod ada tapi tak dapat nk undi la. waduh.. mungkin undi kakak aku tu penentu kemenangan tu. syg betul. owh ye nenek aku pun tak p undi ada kat umah tu. dia dh uzur dh. kalo nk p undi kena balik penang la. tak pe lah ye tok. :)

Anonymous said...

salam..
lawatan balas,terima kasih sebab sudi melawat blog saya tempohari...
tentang entry nie,memang benar,rancangan mcm nie memang idea yg bagus.dpt memupuk semangat cintakan Islam dlm remaja.tapi,aku heran jugak,ada tak antara pemenang yg jadi wakil tilawah Al-Quran peringakat antarabangsa@kebangsaan?kenapa tak pihak berkaitan serapkan diorang nie?just beri pandangan....

ahib0205 said...

baboon, pergh rasa serba salh lak nk pnggil ko gini. huhuhuhu... ok pasal soalan ko tu pd pndgn aku la kan, bukan depa tak disrapkan tp utk mewakili negara dlm tilawah ni mcm2 saringan kita kena tmpuhi. takdak pakai pilih je. so mungkin depa tu ada chalangger lagi hebat. ye la peserta AQ ni semua muda mudi. masih byk perlu baiki :)

 
AZ-ZAIN SHAH ALAM